Înainte de BRÂNCUȘI előtt, la galeria ICR Budapesta
Institutul Cultural Român din Budapesta celebrează Ziua Națională Constantin Brâncuși cu expoziția de etnosculptură ”înainte de BRÂNCUȘI előtt”, solo-show M. C. Donici. Evenimentul ”înainte de BRÂNCUȘI előtt” începe concomitent cu Deschiderea Timișoara 2023 Capitală Europeană a Culturii, program pe care ICR Budapesta îl susține și promovează în acest fel, pentru a amplifica interesul publicului budapestan.
Instalarea expoziției de etnosculptură în galeria ICR Budapesta (Izsó u. 5,) se va desfășura duminică, 19 februarie 2023, între orele 14:00 – 19:00, cu acces public. Vizitatorii vor avea prilejul de a sărbători Ziua Brâncuși și de a intra în dialog cu artistul M. C. Donici și operele sale.
Vernisajul va avea loc luni, 20 martie 2023, de la 18:00, cu un recital al flautistului Vlad A. Colar, care a însoțit programul estetic ”Înainte de Brâncuși” în toate evenimentele expoziționale pe parcursul a opt ani. Șeful partidei de flaut a Filarmonicii Banatul din Timișoara va interpreta un program muzical conceput pentru acest vernisaj de la Budapesta, ce va include lucrările Syrinx – Claude Debussy, Chaconne , de Sigfrid Karg – Elert , Flauros, piesă a compozitorului timișorean Gabriel Mălăncioiu, inspirată de etnosculpturile lui M. C. Donici și dedicată lui Vlad A. Colar, Introduction et Allegro, de Dinu Lipatti, și Libellule, de Doina Rotaru.
Finisajul expoziției budapestane este programat în 23 martie 2023, de la ora 18:00, cu un spectacol de teatru: Marmeladov, monodramă interpretată în limba maghiară de actorul Kocsárdi Levente.
Expoziția va cuprinde 48 de lucrări de mari dimensiuni în care forma și suportul sunt în simbioză, precum ansamblurile brâncușiene.
”Estul Europei este capabil de sinteze originale între Occident și Orient, într-o atmosferă sincronică. Brâncuși a reușit ”imposibila sinteză”, dar la Paris, în atmosfera deschisă a avangardei începutului de secol XX. Lumea formelor lui vine dintr-o civilizație arhaică neolitică, ce a cizelat forme ancestrale, perfecționate aproape biologic. Conștient sau nu, formele lui Brâncuși se recunosc într-o cultură de unicate care supraviețuiește greu într-o lume tot mai artificială. Forme care și-au pierdut utilitatea sunt puse în situația de a aminti o civilizație care dispare. Sute de meșteri anonimi le-au făurit. Mii de mâini le-au cizelat în zeci de ani de folosință. Toate artefactele au fost contemporane cu Brâncuși. Conceptul original de etnosculptură a fost lansat prin expoziția Înainte de Brâncuși în 2013, la Galeria Triade. Înainte de Brâncuși a existat o lume a formelor care s-a prefigurat timp de milenii. Din ea, un artist genial precum Brâncuși a revoluționat sculptura! Etnosculptura este un concept original lansat acum 10 ani printr-o serie de expoziții la Galeria Triade, Galeria Pygmalion, Galeria PMTimișoara, Institutul Francez, Muzeul de Artă Târgu Jiu. Artefacte originale sunt puse în situații care amintesc de o mare cultură de un mare artist, de meșteri anonimi, de șlefuiri îndelungate. Unelte de lemn, prin natura lor abstracte, au fost recuperate, reparate, tratate si asamblate în manieră ready made, pentru a contura lumea formelor brâncușiene. Artefactele sunt contemporane cu marele artist, transmițînd emoția timpului, emoția meșterului emoția atingerii generațiilor! Forme care și-au pierdut utilitatea au rămas cu frumusețea intrinsecă a unei culturi de unicate. De la perfecțiunea suveicii la forme care sunt atât de abstracte,încât nu mai știm la ce au fost folosite ! O mare cultură care se pierde, care se stecoară prin timp și prin superficial ! Într-un sat din Banat într-o casă veche, un Muzeu de Etnosculptură le găzduiește! ” – dr. arh. Mihai-Corneliu Popovici-Donici.
înainte de BRÂNCUȘI előtt este un eveniment organizat de ICR Budapesta, împreună cu Asociația Culturală Arte-Factum, dedicat Zilei Culturii Naționale Constantin Brâncuși și deschiderii oficiale Timișoara2023.